Felejthetetlen csapatépítő ötletek és programok
Így szervezz igazán élménydús és minőségi csapatépítő programot.
Számtalan csapatépítő programmal és ötlettel találkozhatunk az interneten. A kínálat elképesztő: az unalmasabbnál unalmas all-you-can-eat vacsoráktól egészen a vadabbnál vadabb extrém-evezve-ejtőernyőző programokig mindent megtalálhatunk.
Szervezőként pedig ott aszalódunk a monitor előtt és azon tűnődünk, hogy a mi csapatunk vajon a szabaduló szobákra esküszik vagy inkább a kalandparkokat preferálja?
És amikor végre letettük a voksot egy program mellett és ezt büszkén igyekszünk prezentálni a főnökünknek, illetve csapatunknak, egy világ omlik össze bennünk a többiek unott fejét látván. Végül úgy döntünk, hogy inkább a közös vacsoránál és iszogatásnál maradunk.
Bárhogy is nézzük: sok kolléga számára a csapatépítők kötelező, unalmas HR-programok és a felettesekben ott lapul a félelem, hogy vajon beégnek-e a programjukkal? Unalomba fullad az egész? Haza akar majd menni mindenki a kötelező letöltendő után?
Tapasztalataim szerint egy csapatépítő akkor arat igazán nagy sikert, ha kellőképpen átgondoljuk és tudatosan szervezzük meg. Nem mindig a büdzsé a meghatározó, kisebb ráfordítással is lehet felejthetetlen programot csinálni. És nem feltétlenül kell minden egyes pillanatot betáblázni, a puffer-idők épp olyan fontosak, mint maga a program. Egy tudatosan átgondolt csapatépítőhöz tisztában kell lennünk a keretekkel és célokkal:
Kiknek szervezzük a csapatépítőt?
Miért szervezzük?
Mennyiért szervezzük?
Kiknek szervezzük a csapatépítőt?
Miért szervezzük?
Mennyiért szervezzük?
Na de miért is fontosak a jó csapatépítő programok? Azért, mert minden munkahely elemében az emberekről szól. Emberek végzik az egyes munkafolyamatokat és ezért fontos, hogy foglalkozzunk velük és kihozzuk belőlük a maximumot: a maximális kooperációs készséget, kommunikációs képességet, hatékonyságot és kiegyensúlyozottságot. Emellett elengedhetetlen, hogy a stábtagok ismerjék és tiszteljék egymást. Egy csapatépítő nagyban támogatja a stábot abban, hogy ezen területeken fejlődjön.
Ezért érdemes kellő időt és energiát fordítanunk a csapatépítő szervezésére: a továbbiakban bemutatom neked, hogy mi alapján szervezhetsz te is feledhetetlen team buildinget!
1. Határozd meg és írj pontos névlistát a csapatépítőn résztvevőkről
Elsősorban tisztáznod kell, hogy kiknek szervezel csapatépítőt. Ki a célközönség és mit tudsz róluk? Ezek az infók a következő lépésnél is segítségedre lesznek.
Nyiss meg tehát egy Excel listát és kezd el felvinni azon személyek nevét, akik hivatalosak lesznek az eseményre. Ezek után a névsor oszlop mellé ékelj be egy „Kor” és egy „Amit tudok róla” oszlopot. Az utóbbi mezőbe a lehető legrövidebben fogalmazd meg, hogy milyen az adott személy. Íme egy példa:
Név | Kor | Amit tudok róla |
---|---|---|
Hajnal Rita | 32 | Adminisztrációs munkatárs, 2 éves kisfia van (nehezen tud elszakadni otthonról délutánonként), minden kolléga szereti, lelkiismeretes |
Kerepes Tamás | 36 | Senior Sales Manager, sokat dolgozik, karrierista, vezető kvalitásokkal rendelkezik |
Nyitrai Szabolcs | 25 | Gyakornok, egyetemen tanul, pörgős, mosolygós |
Ha végeztél a névsorral, pillants rá a listádra és fogalmazd meg, hogy mi igaz erre a csapatra (mármint maga a csoport egészére). Szoros az együttműködés az egyes felek között? Hatékonyan működnek együtt? Zökkenőmentes az információáramlás köztük? Van-e bármilyen konfliktus vagy nézeteltérés? Ezt például így teheted meg:
A csapatról röviden
A névsoron szereplő kollégák a sales részleg munkatársai és nagyon szoros együttműködés jellemzi őket. Mivel kevesen vannak, mindannyian le vannak terhelve és ezért feszültség tud kialakulni, ha a gyakornok, Szabolcs, bizonytalan egy feladattal kapcsolatosan és többször is felteszi ugyanazt a kérdést.Emellett Rita zárkózottabb típus és nehezére esik beszélgetést kezdeményezni a többiekkel.
Véleményem szerint általánosságban szeretik egymás társaságát, de kevés idejük van megismerni egymást közelebbről.
Ennek az előkészületnek a lényege, hogy összképet kapj a csapatodról: milyen személyiségekből áll, mi az átlag életkor és mire kell ügyelni a szervezést illetően.
2. Foglald írásba, hogy mi a csapatépítő célja
A célközönséget meghatároztad, sőt, jellemezted is. Ezek után az a nagy kérdés, hogy mi a csapatépítő programod célja? Mit vársz el az eseménytől? Ha például a csapatkohéziót szeretnéd erősíteni, mivel nagy a klikkesedés a stábon belül, akkor érdemes olyan programot választanod, ahol az egyes résztvevőknek valamilyen módon össze kell dolgozniuk (pl.: meg kell fejteniük egy rejtvényt). Ellenben, ha a stábod már régóta ismeri egymást és jóban is vannak, de a sok stressz miatt nem igazán jut idejük arra, hogy egymás iránt érdeklődjenek, akkor akár egy személyesebb programmal is készülhetsz (pl.: közös főzés és borvacsora).
Amint meghatároztad a csapatépítő célját el kell döntened, hogy az adott cél elérése érdekében a csapatot ki kell-e mozdítani a komfort-zónájukból vagy inkább egy bizalomgerjesztő, meghitt körülményt érdemes-e biztosítani számukra.
A példánkat folytatva a cél lehetne az alábbi:
Cél: Csapatösszetartás erősítése és stresszlevezetés
Ha a stáb összetartó erejét és kooperációs képességét szeretnénk növelni, akkor választhatunk aktív programot, ami kimozdítja a résztvevőket a komfort-zónából és ideális stresszlevezetésre is.
Most, hogy körvonalazódott benned a csapatépítő program célja, könnyebb lesz válogatnod a sok-sok opció közül. Persze fontos kérdés még a csapatépítőre szánt büdzsé, így tehát irány a 3. lépés.
3. Határozz meg egy büdzsét
Lehet, hogy szabadkezet kaptál feletteseidtől vagy előre lefektetett pénzügyi feltételekhez vagy kötve. A lényeg, hogy legyen egy konkrét szám a fejedben, amelynek keretein belül meg tudod valósitani a várva várt eseményt.
Ha nem is vagy konkrét büdzséhez kötve, így is úgy is prezentálnod kell majd a program költségét.
Ne félj a számoktól: egy igazán felejthetetlen csapatépítő nem feltétlenül pénz kérdése. Számos olyan játék és programlehetőség létezik, amely ugyan több munkával jár a szervezőknek, de iszonyatosan szórakoztató.
Persze a büdzsé függvényében dönthetsz úgy is, hogy együttműködsz egy profi rendezvényszervezővel, aki leveszi a szervezés minden terhét a válladról. Én is örömmel rendelkezésedre állok és segítek az esemény megvalósításában!
4. Gyűjts ötleteket és mérlegelt az egyes opciókat
Most, hogy már tudod, kikkel fogsz milyen programot csinálni és mennyiért, indulhat a programvadászat. Hogy megkönnyítsem a dolgodat, összeszedtem egy listába pár ötletet, hátha megtetszik valamelyik:
Irány egy izgalmas szabadulószobába
Igen, mindenki imádja a szabadulószobákat és ez nem csoda, mert iszonyatosan jó móka. Egyrészt hihetetlenül izgalmas, másrészt pedig minden résztvevőt arra késztet, hogy együttműködjön és segítsen társainak. Itt nincsen esély a klikkesedésre vagy visszavonulásra: egy cél hajt mindenkit- a szabadulás.
Oldjuk meg!
Listázz fel egy pár megoldatlan feladatot/problémát. Ezek lehetnek céges problémák, de akár világ problémák is, pl.: szegénység Indiában, globális környezetszennyezés, nők jogai, állatkínzás, az amerikai egészségügy, stb. Ezek után alkossatok 2-4 fős csapatokat és egy-egy kiválasztott témára dolgozzatok ki egy megoldást. Minden csapat prezentálja a saját megoldását, amit akár közösen meg is vitathattok.
Főzzetek valami finomat
Egy közös főzés csodákra képes: minden résztvevőnek jár valami felelősségteljes feladat (hiszen nem akar senki sem éhen maradni) és az ételek készítése alatt mindenki vígan nassol a másiktól. Ha ráadásul főzőcskézés közben elfogy 1-2 üveg bor, még inkább megalapozódik a közös vacsora hangulata. Legyünk őszinték: a finom étel-ital mindig meghódítja a társaság szívét (és gyomrát)!
Személyes prezentációk – mindenki mutatkozzon be
Ez a program főleg egy új, kisebb létszámú csapatnál segít a megismerkedésben és leginkább irodán belül érdemes megtartani. Minden résztvevő kap egy kis előkészületi időt, hogy összeállítson magáról egy rövid prezentációt (létszámtól függően 5-10 perc). A prezentáció keretén belül mindenki bemutatja, hogy kicsoda, honnan jött, milyen hobbijai vannak, milyen személyiség. Lényeges, hogy ez a prezentáció ne a felek pályafutásáról szóljon, csak is maga a személy tulajdonságai és érdeklődési körei számítanak. A rövid bemutatkozás után a szervező (= moderátor) feltesz pár kérdést a közönségnek, akiknek tippelniük kell, hogy mi a helyes válasz (pl.: Mit gondoltok, Eszter inkább egy borvacsorára menne a barátaival vagy bicikli túrára?).
Közös emlékfelidézés
Írj fel pár munkahellyel kapcsolatos címszót egy táblára (pl.: első munkanap, közös projekt, túlóra, céges rendezvény, stb.). Minden résztvevőnek ki kell választania egy címszót és el kell mesélnie egy személyes munkahelyi sztorit. Így mindenki megoszt magáról egy történetet, emléket. A gyakorlat célja, hogy mindenki oldódjon egy kicsit és megnyíljon a csapat előtt.
Menjetek el egy improvizációs tréningre
Ez egy sokkal inkább interaktív, de annál is inkább szórakoztató program, ami rendesen kimozdítja a feleket a komfort-zónából. Az improvizációs gyakorlatok segítségével kulcsfontosságú készségeket fejleszthetnek a résztvevők, amelyekből a munkahelyükön is profitálhatnak.
Jótékonykodjatok együtt
Ha van valami közös dolog, amiért ég a csapatod, szervezzetek közös karitatív programot. Ez nem csak a csapatkohézió szempontjából jó, de a cég reputációjára is pozitív hatással van. Ha például szívügyetek a környezet- vagy állatvédelem, segítsetek be közösen egy adott szervezetnek, ültessetek fákat, etessetek kutyákat vagy fessetek ki egy menhelyet.
Szervezz városi kincsvadászatot
Ez ugyan sok munkával és előkészülettel jár, de magasan az egyik kedvenc program, amiben még egyetlen ügyfelem sem csalódott. Fontos, hogy jól legyen megszervezve és a kincsvadászat végén egy közös étel-ital is beleférjen a programba levezetésképpen. A kincsvadászat nagyon izgalmas játék, ami aktivitást, kitartást és összetartást követel az egyes csapattagoktól. Ráadásul olyan részeit is felfedezhetitek a városnak, ahol még sosem jártatok.
Raklap verseny – kreatív barkácsolás
Ennél a játéknál fő a kreativitás: minden csapat kap egy raklapot (vagy kettőt vagy akár többet is), amelyből valamilyen bútort kell varázsolnia. Akár előre is meghatározhatod, hogy milyen bútort kell összebarkácsolniuk vagy cetlikre írsz pár bútor típust és minden csapatnak húznia kell egyet. Természetesen mindenkinek szüksége lesz barkácskészletre és egy kis festékre is. Indulhat is a verseny (persze időre)!
Ismerjétek meg jobban egymást személyiség tesztekkel
Ez a csapatépítő program is inkább házon belülre szól. Üljetek össze a csapattal és mindenki töltsön ki egy adott személyiség tesztet (számos ilyen található az interneten, íme egy-két példa: 16 Personalities, Who am I). Amint végeztetek ezzel, vezess le szervezőként egy beszélgetést a csapattal arról, hogy kinek milyen eredménye született. Ez a gyakorlat arra jó, hogy minden stábtag közelebbről is megismerje egymást és megtudhassa, hogy egy adott illető hogyan reagál bizonyos szituációkban, milyen a kommunikációs stílusa és terhelhetősége. Így sokkal inkább megértitek egymást, aminek köszönhetően az együttműködés is egyszerűbb lesz.
Keresd meg a párodat
Írj össze különböző párokat egy lapra, pl.: só és bors, Szuzi és Tekergő, Hennes és Mauritz (H&M), stb. Ezek után minden résztvevő hátára ragassz fel egy-egy felet (pl.: az egyik résztvevő lesz a só, egy másik a bors). Minden játékosnak ki kell derítenie, hogy kicsoda és meg kell találnia a párját. Figyelem: csak igen-nem válaszú kérdéseket tehetnek fel egymásnak!
Tomboljatok egy kalandparkban
Mozogni mindig jó, ráadásul egy kalandparkban hellyel-közzel túl kell tennünk magunkat egy félelmen vagy segítenünk kell egy társunknak. Így nem csak arra jó, hogy levezessünk egy kis stresszt, hanem arra is, hogy összekovácsolódjunk társainkkal. Nem utolsó sorban önbizalmat is építenek az apró sikerélmények, amikor megbirkózunk egy-egy állomással.
Közös kirándulás
Közösen kiszakadni a hétköznapokból nagyon frissítő tud lenni és lehetőséget ad arra is, hogy jobban megismerjétek egymást. Arról, hogy hova vezessen a kirándulás akár szavazhattok is: mehettek egy hegyi túrára, borvidékre, valamilyen kastély- vagy vártúrára, illetve nemzeti parkba. A lényeg, hogy pár órácskát együtt mozogjatok (ideális esetben akár egy-két napot).
Két igazság, egy hazugság
Minden résztvevő felír saját magáról 3 állítást: 2 igazat és 1 hamisat. Ezek után minden csapattag sorban felolvassa a saját maga által felírt állításokat, a csapat többi tagjának pedig ki kell találnia, hogy melyik a hamis állítás.
Játsszatok Shark Tank-et!
Alkossatok 2-6 fős csapatokat. Minden csapatnak ki kell dolgoznia egy üzleti tervet egy fiktív termékre vagy szolgáltatásra. Később be kell mutatniuk maga a terméket/szolgáltatást, a cég nevét és szlogenjét, az üzleti tervet, a marketing tervet és a pénzügyi előrejelzéseket (sales, profit, piac, stb.) a befektető stábnak (akár egyetlen személyből is állhat, például te, mint szervező). A végén a befektetők kiválasztanak egy győztes csapatot.
5. Írj egy programtervet a csapatodnak és felettesednek
Tadaaam: meg van a felejthetetlen csapatépítő program, most már csak prezentálnod kell a stábodnak, illetve felettesednek.
Mindvégig maradj határozott és magabiztos a programterv bemutatása alatt és vázold fel azt is, hogy miért az adott program mellett döntöttél? Mi a célod vele?
Természetesen a tervek ellenére bármikor felvethetsz egy spontán játékot vagy gyakorlatot, annak függvényében, hogy milyen a megérzésed a csapatdinamikát illetően. Fontos, hogy teret hagyjunk a spontanitásnak is, hiszen soha nem lehet tudni, hogy mire fogékony a csapat az adott pillanatban.
Ha bármi kérdésed lenne vagy egy tapasztalt profi segítségét kérnéd a felejthetetlen csapatépítő szervezéséhez, írj vagy hívj bátran!